به بچه ها یاد بدهیم تا با احترام مخالفت کنند

به بچه ها یاد بدهیم تا با احترام مخالفت کنند

یکی از مهمترین مهارت هایی که کودکان باید بیاموزند این است که چگونه با دیگران با احترام مخالفت کنند. بچه ها به طور معمول فردیت و استقلال را در مدرسه یاد می گیرند، به گونه ای که نظرات خود را در مورد مسائل شکل می دهند و می فهمند که چه چیزی هایی را دوست دارند.

از نظر تربیتی، این خوب است که بچه ها یاد بگیرند که نظرات خود را شکل دهند و بتوانند افکار و ایده های خود را بیان کنند، اما درک این موضوع برای بچه ها مهم است که باید خود را با احترام بیان کنند،چرا که بچه ها اغلب با بزرگسالان یا با بچه های دیگر در مورد مسائل مختلف بحث می کنند.

در حقیقت، توانایی به اشتراک گذاشتن آرام ایده های شما حتی در صورت مغایرت با دیدگاه افراد دیگر، نشانه بلوغ است.

در حقیقت، توانایی به اشتراک گذاشتن آرام ایده های شما حتی در صورت مغایرت با دیدگاه افراد دیگر، نشانه بلوغ است. برای مثال وقتی بزرگسالانی را می بینید که قادر به انجام این کار نیستند، به نظر نابالغ می رسند.

با احترام مخالفت کردن

کارهایی که والدین باید انجام دهند تا بچه ها یاد بگیرند با احترام مخالفت کنند

باید به آنچه کودک شما در تلویزیون و برنامه های آنلاین می بیند توجه داشته باشید و آنها را کنترل کنید. سیاستمداران و صاحب نظران ممکن است در تلویزیون به یکدیگر و یا اشخاص دیگر توهین کنند و یا ممکن است مردم اظهارات وحشتناکی را بصورت آنلاین انجام دهند. مهم ترین نکته ای که باید به بچه ها آموزش دهیم این است که احترام و تمدن را رعایت کنند و با احترام با اطرافیانشان صحبت کنند.

گوش دادن نشانه احترام و یک مهارت مهم برای مدرسه و همچنین بعد از آن در زندگی است، به فرزند خود بیاموزید که واقعاً به حرفهای دیگران گوش دهد و سعی کند دیدگاه آنها را بفهمد. در زمان صرف غذا و جمع شدن همه اعضای خانواده در رابطه با اتفاقات پیش رو بحث کنید و به بچه ها بیاموزید که نظرات خود را بیان کنند و یا برای حل مشکلاتشان از شما راهنمایی بخواهند. می توانید کودک خود را تشویق کنید تا در مورد وقایع جاری صحبت کند برای مثال کتابی که خوانده و  یا مسائلی که در مدرسه یاد می گیرد را برای اعضای خانواده بیان کند.

اینگونه کودک می فهمد که باید به دیگران احترام بگذارد و  یا با صبر کردن می تواند همانگونه که به صحبت دیگران گوش داده، صحبت های او نیز شنیده شود و یا به عبارت ساده اگر بخواهیم این موضوع را عنوان کنیم کودک یاد می گیرد در زندگی باید صبور باشد.

دیدن مسائل از دید دیگران

دیدن مسائل از دید دیگران

از  کودک بخواهید که مسائل را از دید دیگران نیز ببیند، تا توانایی درک بهتری را پیدا کند. این موضوع یکی از جنبه های اساسی همدلی است، که برای موفقیت بچه ها در زندگی موثر خواهد بود. زمانی که کودک عادت کند مسائل را از دید دیگران ببیند، یاد می گیرد مسائل را با روش هایی بهتر  و واضح تر درک کند و همچنین اینکه چه مسائلی را با ارزش بداند.

از  کودک بخواهید که مسائل را از دید دیگران نیز ببیند، تا توانایی درک بهتری را پیدا کند.

هرگز به کسی توهین نکنید

به فرزند خود بیاموزید که با اعتقادات و افکار خود صادق باشد، زمانی که  دیگران کارهای متفاوت انجام می دهند، هرگز نباید آنها را مسخره کند و یا به آنها توهین کند و شما می توانید کار خود را با روش خود انجام دهد و یا به طور محترمانه اشتباه فرد را به او بگوید، به این نکته توجه داشته باشد که  اعتماد به نفس خود را از دست ندهد اما این موضوع دلیل نمی شود که اعتماد به عقاید و افکار خود باعث شود که به عقاید دیگران توهین کنید این موضوع یک نشانه واقعی برای داشتن اعتماد به نفس است.

برای مفاهیم یا عقایدی که با آن مخالف هستید هرگز به کسی توهین نکنید، نباید به مسائل دید شخصی داشته باشید، توهین یا نامگذاری بر روی افراد می تواند مسائل را به دید شخصی تبدیل کند و طرف مقابل از این موضوع ناراحت شود.

معیارهایی که والدین باید به بچه ها برای احترام به نظرات مخالف بیاموزند

در جامعه پرشتاب و پرتحرک امروزه، آموزش رفتار و کردار به بچه ها مسئله ای بسیار مهم است. به عنوان یکی از مهمترین مشاغلی که ما به عنوان والدین داریم این است که به فرزندانمان کمک کنیم مهارت های اجتماعی را توسعه دهند، و یا به آنها نشان دهیم چگونه می توانند به طور مودبانه با مردم تعامل برقرار کنند و با دیگران با احترام صحبت نمایند.

روش هایی که میتوان به بچه ها آموخت چگونه با احترام مخالفت کنند

استفاده ار کلمات احترام آمیز

به آنها بیاموزید که بگویند “لطفا” و “متشکرم”: مطمئناً این یکی از اصول مهم رفتار خوب است، با بزرگتر شدن بچه ها، والدین می توانند آنها را ترغیب به نوشتن یادداشت های تشکر آمیز کنند. ناگفته نماند که بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه از هدایایی که دریافت می کنند تشکر کنند. اما باید به آنها آموزش داده شود تا از افرادی که به آنها کمک می کنند یا خدمتی به او ارائه کرده اند، مانند پیشخدمت در رستوران ها و یا حتی مادر و پدرشان تشکر کنند.

آموزش آداب

آموزش آداب

اگر فرزند شما تلفن همراه دارد ، حتماً این پیام را به او منتقل کنید که گوشی تلفن همراه خود را سر سفره نیاورد، چرا که سفره غذا آداب و احترام خاصی دارد که باید آنها را رعایت کند. بهتر است به بچه ها خود بیاموزید که در چه زمانی باید چه واکنشی نشان دهد و چگونه رفتار کند و یا در مقابل رفتار های غیر اخلاقی و توهین آمیز دیگران چه رفتاری از خود نشان دهد.

نحوه مخالفت

به بچه خود یاد دهید که ممکن است فردی از شما خواسته ای داشته باشد و خواسته او مطابق با عقاید و اصول شما نباشد، بنابراین می توانید با احترام خواسته فرد را رد کنید و یا اینکه فرد را به طور محترمانه متقاعد کنید البته باید فراموش نکنید که دلیل نمی شود چون شما با آن موضوع مخالف هستید طرف مقابل نیز باید مخالفت باشد شما باید توانایی درک فرد را داشته و از دید فرد نیز به مسئله توجه داشته باشید.

احترام به کودک

احترام به کودک

بعضی افراد هستند که فکر می کنند با کتک و یا  واکنش هایی همانند رفتار های توهین آمیز و داد و بیداد می توانند کودک را تنبیه کنند و یا به کودک بفهمانند که رفتار اشتباهی دارد، در صورتی که این اصلا  درست نیست بلکه باید با کودک با احترام صحبت کنید و با رفتار درستی که از خود نشان می دهید به او بفهمانید که رفتارش اشتباه است  این گونه به کودک نیز نشان می دهید که با  درک و منطق رفتار کند و یا اینکه به اشتباهاتش فکر کند.

تجربه روانشناسی نشان داده است که صحبت کردن همیشه جواب داده است، به همین دلیل روانشناسان به والدین می گویند بچه ها را در مباحث و موضوعات خانوادگی دخالت دهند و اجازه مشورت و صحبت کردن را به آنها بدهند، این امر باعث می شود کودک به یک فرد مستقل و با اعتماد به نفس تبدیل شود.

اعتماد به نفسی که بعضی افراد، از زمان کودکی دارند نشان از داشتن یک خانواده خوب است، که کودک را محدود نمی کنند بلکه به کودک بها می دهند که با احترام نسبت به مسائل، رضایت و یا مخالفت خود را اعلام کنند.

آموزش

هنگامی که با روش های تربیتی به فرزند خود را آموزش می دهید ، به آنها ابزار مهمی برای روابط اجتماعی یاد می دهید. به بچه ها بگویید با دست و صورت تمیز به سر میز بیایید، همیشه به فرزندان خود بیاموزید که قبل از شام شستشو دهند. این امر نه تنها باعث احترام به شخصی می شود که غذا را تهیه کرده است و هم به سفره شام.​

آموزش

آموزش کودک به چگونگی خوش آمدگویی به افراد در پیشرفت تعامل اجتماعی آنها کمک خواهد کرد. بچه ها و نوجوانان شما همیشه مراقب کارهای شما هستند. آنها می بینند که چگونه شما با استرس رفتار می کنید. آنها تماشا می کنند که چگونه با افراد دیگر رفتار می کنید و یا اینکه چگونه با احساسات خود رفتار می کنید. حتی وقتی فکر می کنید فرزندان شما توجه نمی کنند ، داشتن یک الگوی نقش مثبت ضروری است.

شما باید تئوری و مدل سازی یادگیری اجتماعی را درک کنید، طبق نظریه یادگیری اجتماعی، مردم با تماشای رفتار های دیگران خیلی از مسائل را یاد می گیرند.

در نتیجه یک آزمایش علمی آمده است که بچه های که برخوردهای خشن بزرگسالان با عروسک های شنی را تماشا می کردند پرخاشگر شدند و در تعامل آنها نیز پرخاشگر شدند و بچه های که رفتار های بزرگسالان مهربان را مشاهده می کردند از آنها تقلید می کردند .

نتیجه گیری:

باید به بچه ها آموزش دهیم که نظرات خود را با دوستان، خانواده و … به اشتراک بگذارند و با احترام نظرات دیگران را قبول کنند، که این موضوع را باید با استفاده از آموزش درک متقابل به کودک انجام دهیم، زمانی که کودک یاد می گیرد به مسائل از دید طرف مقابل نیز نگاه کند باعث می شود کودک خودخواه، مغرور و … نشود. از دیگر نکات آموزشی و تربیتی که باید به بچه ها آموزش دهیم باید به آنها بفهمانیم که از دیگران بابت خدماتی که به آنها می رسانند تشکر کنند.

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات

خدیجه سادات مومنی
۲۹ بهمن ۱۳۹۸

در کل اکثرا با احترام درخواستهاشو میگه لطفا میگه قشنگ اسم هارو صدا میزنه ولی وااااای به حال وقتی که عصبی بشه و برخلاف میلش حرف بزنی متاسفانه آتیشی میشه ولی در کل پسر مودبیه و همیشه هم تشکر میکنه سر سفره انقدر بلند بلند میگه خداجونم مرسی ممنون بابت نعمتهای خوشمزه ت😍😄

خدیجه سادات مومنی
۲۹ بهمن ۱۳۹۸

خخخ امیرعلی همیشه بتهمه دست میده جدیدا که کرونا اومده توسط کلیپ اموزشی که دیده بوده میگه مامان من تا کرونا بیرون نره از جامعه دست نمیدم😂

جلیلی
۱۶ بهمن ۱۳۹۸

یکی از مهم ترین اصول تربیتی، احترام به فرزند و بچه ها می باشد. برخوردی همراه با احترام باعث ایجاد اعتماد به نفس و حس ارزشمندی در کودکان می شود. والدینی که با کودکان خود با احترام برخورد می کنند، در تربیت خود موفق ترند؛ چرا که در این صورت، هم احترام گذاشتن را به آنها می آموزند و هم به تحکیم وحدت خانواده کمک می کند. از طرفی به فرزندی که احترام گذاشته می شود، سرشار از حس عزت نفس و خود باوری می شود که این احساسات در تمام طول زندگی اش با او همراه خواهد بود.

  • مهاجرانی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    کاملا درست فرمودید. ممنون از نظرتون

اضافه کردن نظر جدید