خرافات و نامه های زنجیره ای: نامه ای به نام شانس

نامه ی زنجیره ای : نامه شانس

نوجوانان و جوانان با توجه به ویژگی های سنی خاص، بسیار تحت تاثیر گروه همسالان و فشارهای اجتماعی هستند. همچنین به علت افزایش موفقیت های شانسی به خرافات و عقاید غیر منطقی گرایش پیدا می‌کنند. با توجه به این ویژگیها، اهداف خوبی برای افراد سودجو هستند این که مایه نگرانی والدین می‌باشد. گرایش به خرافات را می‌توان در شیوه برخورد این اشخاص به نامه‌های زنجیره ای مشاهده نمود.

در این راستا نمونه‌های مختلفی وجود دارد که نامه شانس یکی از بهترین نمونه‌های موجود در فضای اینترنت می‌باشد که بررسی خرافات موجود را امکان پذیر می‌نماید. در نتیجه، ما در این مطلب قصد داریم که با کمک نامه معروف شانس، به نقد خرافات موجود در بین نوجوانان و جوانان بپردازیم و همچنین برخورد صحیح این اشخاص را با جلوه‌های خرافات موجود، بررسی نماییم.
ما در این مطلب قصد داریم که با کمک نامه معروف شانس، به نقد خرافات موجود در بین نوجوانان و جوانان بپردازیم.

خرافات در نامه های زنجیره ای

 

نامه اسرار آمیزی به نام شانس

ابتدا اصل نامه را همراه با پیوستهای موجود در فضای اینترنت، بدون هیچ تغییری می‌آوریم. تنها برخی از نقاط این نامه و پیوستها را برای جلب توجه بیشتر شما خوانندگان محترم، برجسته ساختیم و خواهشمندیم که به این نواحی مشخص شده بیشتر دقت نمایید.
بعد از اتمام این بخش، به نقد و بررسی این نامه و خرافات موجود در فضای جامعه خواهیم پرداخت.

متن اصلی نامه شانس

سلام

شاید فکر کنید گفته‌های آن کاملاً غیرعقلانی است ولی چیزی را که می‌بینید نمی‌توان انکار کرد!! شاید نتیجه آن، فقط و فقط حاصل انرژی مثبت میلیون ها آدمی باشد که انرژی شان را بدرقه این نامه کرده‌اند …

به نام صاحب شانس

“دوست من، با نگاه به این نامه شما ابتدا به یاد خالق عشق باشید و این نامه را زمانی که دریافت می‌کنید به آنچه دوست دارید دست پیدا خواهید کرد. فکر کنید و کسی را که دوست دارید و میدانید گرفتار است، برایش با قلبتان دعا کنید تا مشکلات او از طرف خداوند به واسطه شما حل گردد و بعد یک اتفاقی که انتظارش را می‌کشید و حتی تصورش را نمی‌کنید برایتان اتفاق خواهد افتاد. با دعا برای آن دوست، برکت بیشتر برای شما خواهد رسید!

این یک راز است … راز بقاء انرژی … رازی که در فیزیک و متافیزیک به قانون بقاء انرژی شهرت یافته است….”

پیوست نامه شانس

این نامه از روی شانش برای خوش شانسی شما فرستاده شده است.

نسخه اصلی علیرغم اینکه مدعی می‌شوند در کشور انگلستان می‌باشد، در ونزوئلا نزد یک دختر دانشجوی مکانیک است که نامش ماریا می‌باشد. پس ارسال کننده اصلی آن ماریا است و این نامه توسط یکی از مهندسین ایرانی که در یکی از پروژه‌های شرکت های ایرانی که در آنجا مشغول به کار بود به صورت اتفاقی در یک ایمیل کاری از دوست و همکار ونزوئلائیش دریافت شد و او نیز به همه دوستان خود که تعداد زیادی از آنها نیز در ایران بودند ارسال کرد و دوست به دوست به دست شما رسیده است.

این نامه تا کنون طبق اخبار رسمی مایکروسافت از 15 ماه گذشته تا کنون 49 بار در دنیا به 9 زبان چرخیده است. و افرادی که نامشان در این نامه هستند همه دارای هویت واقعی می‌باشند.

شانس برای شما فرستاده شده است. شاید در دور بعد، نام شما هم به عنوان یکی از این افراد در این نامه قید شود. ظرف مدت کمتر از سه روز پس از دریافت این نامه اخبار خوشی را دریافت خواهید نمود.

این شوخی نیست. با ارسال آن شما خوش شانسی خواهید آورد. پول نفرستید، کپی‌ها را برای اشخاص بفرستید که فکر می‌کنید به شانس احتیاج دارند. این نامه را نگه ندارید. این نامه باید ظرف مدت 96 ساعت ازدست شما خارج شود.

یک وکیل بلژیکی در رابطه با گرفتن این نامه می گوید: نود و دو هزار یورو بابت حق‌الوکاله‌ام دریافت نمودم ولی احساس می‌کنم چون این زنجیر را شکستم آن را از دست دادم.

شخصیت های معروف در نامه شانس

در همین حال در اسکاتلند یوهان کی می‌گوید: به دلیل اینکه این نامه را به جریان انداختم 3 روز بعد توانستم در بزرگترین قرعه‌کشی، هدیه بیمه عمر خود را قبل از موعد به ارزش یک میلیون دلار دریافت کنم.

در ایران شخصی به نام شیما حیدری می‌گوید: زمانی که این نامه به دستم رسید ابتدا زیاد توجهی نکردم. آن روزها من کمی نگران، کم حوصله و وضعیت مالی زیاد مناسبی هم نداشتم و زمانی که این نامه به دستم رسید، حدوداً اوایل ماه آگوست سال 2009 میلادی بود که بعد از مدتها ایمیلم را باز کردم؛ اول زیاد توجهی نکردم اما بعد که این نامه را خواندم برایم جالب بود. حتی تا اینقدر جالب بود که بار انرژی مثبت خاصی برایم داشت. من آن را برای کلیه دوستانم ارسال کردم و دو روز بعد از آن فکر بکر و نویی به سرم زد و اولین کاری که کردم رفتم یک دامین (DOMAIN) به نام ………. ثبت کردم.

همین ایده و فکر که بعد از دریافت این نامه به ذهنم رسید، منتج به رونق خارق‌العاده به فعالیت‌های اقتصادی من شد که الان ارزش میلیونی بالایی دارد و حتی توانستم به خیلی از دوستانم نیز در این رابطه کمک شغلی و مالی کنم و من را خیلی مشهور و ثروتمند کرد.در این مورد خیلی افراد به این نسخه اعتقاد دارند و برایشان شانس آورده است.

شرکت اپل

تینو یک نقاش معروف محلی هلندی می‌گوید: من و شاگردانم آرزو می‌کنیم یکبار دیگر این نامه به دست ما بصورت اتفاقی برسد. چون یکبار که رسید این کار شانس بالایی برای ما داشت و توانستیم از این راه با خیلی از آدمها در مورد کارمان دوست بشویم.

گالری نقاشی

این اتفاق برای شما هم خواهد افتاد به شرط آنکه شما هم به نوبه خود آن را برای دیگران، حداقل برای همه دوستانتان ارسال نمایید.

حتماُ 20 کپی بفرستید و ببینید که ظرف مدت 4 روز چه اتفاقی می‌افتد.

این زنجیره از ونزوئلا شروع شد و این نامه را مارایا پیگیری و به ژوهان مرد خیری، در آمریکای شمالی نوشته است. او دانشجوی مهندسی مکانیک است و شاغل.

از آنجا که این کپی باید در سراسر جهان بگردد شما باید 20 کپی تهیه نموده و برای دوستان و همکارانتان بفرستید. پس از چند روز شما یک سورپرایز دریافت خواهید نمود. این یک حقیقت است حتی اگر شما یک شخص خرافاتی نباشید. حداقل به این باور داشته باشید که در آن نام ها و هویتهایی وجود دارد که قابل استناد و دسترسی بوده و می‌توان با آنها مکاتبه نمود که این موضوع را تصدیق کنند.

پال سینگ کارمند اداری یک بانک در نپال این ایمیل را دریافت نموده ولی فراموش کرد که این نامه را باید ظرف مدت 96 ساعت ارسال کند. او شغلش را از دست داد؛ کمی بعد نامه را پیدا کرد و 200 کپی و ایمیل ارسال نمود و ظرف مدت چند روز شغل بهتری بدست آورد.

پول بادآورده

بخوانید فقط پاک نکنید.

دوست عزیز شما نیز می‌توانید این نامه را به 20 نفر از دوستانتان از طریق پست الکترونیکی یا پیامرسان های موجود ارسال کنید و شانس خود را امتحان کنید یا آن را به صورت کاغذی کپی کنید و به 30 نفر که احتیاج دارند بدهید.

یک پزشک فرانسوی که دوست نداشت نامش عنوان گردد می‌گوید: من هر بار که این نامه به دستم می‌رسد برای دوستانم مجدداً ارسال می‌کنم چون اعتقاد دارم خداوند هر چیزی را که وسیله خوبی قرار می‌دهد و در آن بدی وجود ندارد ما بندگان خوب باید به آن عمل کنیم.

«موقعی که این نامه را دریافت کردید نام کسی را که دوست دارید بنویسید و منتظر یک معجزه باشید. این نامه برای خوش شانسی شما فرستاده شده است. این نامه 9 بار در دنیا چرخیده است. شانس برای شما فرستاده شده است. ظرف مدت 4 روز پس از دریافت این نامه شما اخبار خوشی را دریافت خواهید کردبه شرط آنکه شما هم به نوبه خود آن را برای دیگران ارسال نمایید. این شوخی نیست. با ارسال این نامه شما خوش شانسی خواهید آوردپول نفرستیدکپی نامه را برای اشخاصی بفرستید که فکر می‌کنید به شانس احتیاج دارند چون تقدیر قیمت ندارد

این نامه را نگه ندارید باید ظرف 96 ساعت از دست شما خارج شود.

مرد کافه داری به محض دریافت 20 کپی از آن تهیه و ارسال نمود و 70 هزار دلار دریافت نمود ولی چون این زنجیره را شکست، آن را از دست داد. در همین حال در فیلیپین جینوانز به دلیل آنکه این نامه را به جریان نیانداخت 6 روز بعد همسر خود را از دست داد اگر چه قبل از دست دادن همسرش 20 هزار دلار دریافت نمود.

مراسم خاکسپاری

شما 20 کپی بفرستید و ببینید بعد از 4 روز چه اتفاقی می‌افتد.

این نامه حقیقت دارد آن را نادیده نگیرید. حتی اگر اعتقاد ندارید، این نامه بنا به دلایل خاص و عجیبی عمل می‌کند و برای شما، بهترین چیزی را که در قلبتان آرزو می‌کنید به ثمر می‌آورد. پس همین الان برای بیست نفر از دوستان تان ارسال کنید و این مسئله را به یاد داشته باشید.

یکی از دریافت کنندگان این نامه می‌گوید: ” اولش که این ایمیل برایم آمد و می خواندم، خیلی مسخره به نظر می رسید، اما حین خواندنش تلفنی به من شد و خبر خوبی شنیدم مبنی بر نتیجه دادن سالها زحمتم در زندگیم و آینده ام، راستش حسابی شوکه شدم و با خودم گفتم اگر حتی ۱۰۰ درصد هم احتمال بدم که ممکنه اتفاق افتد، به ارسال کردنش می ارزد

این نامه را به صورت نامه کاغذی و ایمیل یا از طریق پیامرسان های موجود برای بیش از 20 نفر ارسال کنید تا خبرهای شادی را در آینده نزدیک بشنوید!

چه حسی بعد از خواندن این نامه تهیج برانگیز و تحریک کننده دارید؟
در رابطه با این نوع نامه‌ها چه فکر می‌کنید؟
لطفا بعد از خواندن تمام این متن، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بررسی و نقد خرافات موجود در جامعه

متن بالا یکی از نمونه‌های موفق نامه‌های زنجیره ای می‌باشد که سالها در سطح جامعه دست به دست شده است و در فضای اینترنت نیز بدون هیچ تغییری در پستهای گوناگونی که متعلق به سالهای مختلفی هستند، قابل جستجو است.

نامه‌هایی که با اهدافی چون نشر خرافات، پخش اخبار کذب، رواج احساسات منفی یا تبلیغات سودجویانه در سطح جامعه توسط افراد منفعت طلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این با گسترش اینترنت، پیام رسانهای الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی حضور راحت تر و پر‌رنگ تری نیز پیدا کرده‌اند. گاه به گاه یک نمونه از این نوع نوشته‌ها در بین اعضای جامعه دست به دست می‌شود و زنجیره ای از اشخاصی که تحت تاثیر احساسات و عواطف آنی تصمیم می‌گیرند، ترویج این نوع مطالب را امکان پذیر می‌کنند.

گربه ی خرافات

در این راستا می‌توان از خبر پخش شدن یک بیماری جسمی یا ویروس کامپیوتری، نشر یک خبر نگران یا ناراحت کننده چون بیماری یا مرگ یک فرد خاص (مثل اعضای دولت فعلی) یا ظلم به اعضای یک گروه خاص (برای مثال کارگران، کودکان یا زنان)، کلیپی از یک اتفاق دروغین یا دست کاری شده، خبر گرانی نزدیک یک وسیله خاص، پیامذهای زنجیره ای صلوات یا فاتحه فرستادن برای اموات در روزهای خاص نام برد.

بی شک تا کنون با یکی از اشکال این دسته از نوشته‌های خرافاتی، کذب یا سودجویانه در طول زندگی خود رو به رو شده اید. این نوع مطالب همواره از طریق احساسات و عواطف آنی به تهیج و تحریک اشخاص می‌پردازند و آنها را مجبور می‌کنند که اقدامات مورد نظر افراد سودجوی پخش کننده این مطالب را انجام دهند و این زنجیره پخش مطالب را حفظ کنند و مطالب را به فرد بعدی منتقل نمایند.

نوجوانان و جوانان با توجه به ویژگیهای سنی خاص چون گرایش به گروه همسالان، تاثیر پذیری از فشارهای اجتماعی، کم تجربه بودن، نو دوستی، قهرمان سازی، خطر پذیری، میل به کمال و موفقیت، خود محور بودن و… بیشتر در معرض گرفتار شدن در دام این نوع مطالب و خرافات و همچنین خطراتی چون ورود به شرکتهای هرمی می‌باشد.

مطالعه بیشتر: استقلال طلبی نوجوانان و پیامد های آن در خانواده

همواره خرافات و عقاید غیر منطقی در سطح جامعه هنگامی که یک اقدام علمی، منطقی، عملی و راحت برای رفع مشکلات موجود در دسترس نیست، به عنوان یک مکانیزم دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تمامی زمانها و مکانها کم یا بیش مشاهده می‌گردد که این مسئله مایه نگرانی بسیاری از والدین می‌باشد. ولی باید ویژگی های تاثیر گذار این دسته از عقاید غیر منطقی و خرافاتی را بشناسیم،

نحوه برخورد صحیح با آنها را بررسی و شناسایی کنیم و در هنگام مواجهه با آنها با تاملی بیشتر، به دور از اقدامات احساسی یا عاطفی رفتار نماییم. حال در ادامه به طور تفکیک شده، نکات تاثیر گذار، تهییج برانگیز و تحریک کننده نامه شانس را بررسی می‌کنیم تا اگر در آینده با چنین نکات و امور در هر زمان و مکان و همچنین به هر شکل و قالبی به عنوان اعضای نوجوان و جوان جامعه یا والدین مواجه شدیم، بهتر و منطقی تر عمل نماییم و کمتر در دام افراد سودجو بیافتیم.

 

انواع ویژگی های خرافات

۱. سو استفاده از احساسات، عقاید و گرایشهای معنوی

در چنین امور خرافاتی و غیر منطقی همواره مخاطبین را از طریق تحریک احساسات (چون به کار گیری مفهوم عشق و اشخاص مورد علاقه)، عقاید (چون نو دوستی و کمک رسانی) و همچنین گرایشهای معنوی (چون خداوند، کیهان یا انرژیهای موجود در جهان) فریب می‌دهند و جذب اهداف سودجویانه می‌کنند.

۳. اعتراف به غیر منطقی بودن

تولید کنندگان این دست مطالب ابتدا خود به غیر عقلانی و غیر منطقی بودن مطالب خود اعتراف می کنند ولی فرصت محدودی برای عرضه شدن از مخاطب می‌خواهند و این امکان را با اشاره کردن به امور ماورایی (چون شانس، احتمالات و انرژیهای مثبت کیهانی) از مخاطب می‌گیرند.

۳. تحریک منفعت طلبی

مخاطبین همواره از طریق منفعت طلبی و گرایش شخصی به موفقیت و خوشبختی به دام خرافات و عقاید غیر منطقی می‌افتند و به امید دست یافتن به موقعیتی بهتر شیوه فکری و رفتاری خاصی را پیگیری می‌کنند. برای مثال اشخاص سودجو با گفتن احتمال به دست آوردن پول یا موقعیت شغلی بهتر به جذب مخاطبین می‌پردازند.

پولدار شدن

۴. ترساندن از وقوع حوادث تلخ

افراد سودجو با ترساندن اعضای جامعه از وقوع حوادث ناگهانی (چون از دست دادن شغل فعلی، ورشکستگی مالی، مرگ یا بیماری عزیزان) تلاش می‌کنند تا به اهداف خویش دست یابند.

۵. پیشنهاد اقدامات راحت

بسیاری از راه‌های رسیدن به موفقیت، رفع مشکلات فعلی و همچنین کمک کردن به سایرین پر هزینه، دشوار و طولانی مدت می‌باشد. در نتیجه اشخاص سودجو با پیشنهاد یک اقدام راحت و در دسترس، اعضای جامعه را به خرافات یا عقاید غیر منطقی سوق می‌دهند. همواره گرفتن چله‌های صلوات از مطالعه یک ساله برای کنکور آسان تر است. ورود به شرکتهای هرمی از کار کردن سخت برای رسیدن به ثروت و همچنین ارسال نامه شانس برای رفع مشکلات و گرفتاری های کنونی دوستان به جای دادن کمک مالی یا انجام یک اقدام عملی و حمایتی، راحت تر می‌باشد.

۶. هدف قرار دادن اشخاص گرفتار

همواره اشخاص گرفتار (چون اشخاص بیمار، بیکار یا فقیر) هدف های خوبی برای سو استفاده اشخاص سودجو هستند. چرا که این اشخاص به دنبال یک روزنه امید و نجات هستند و از روی نا امیدی به هر احتمالی اعتماد می‌کنند و به آن چنگ می‌زنند.

۷. احتمال وقوع پایین در مقابل رسیدن به موقعیتی برجسته

همواره اشخاص سودجو به احتمال پایین بودن اثر بخشی پیشنهاد خود اعتراف می‌کنند ولی تصویر درخشانی از موقعیتی که می‌توان با انجام پیشنهادات آنها دست یافت (چون رونق اقتصادی و شغلی یا ثروتمند شدن) ترسیم می‌کنند. در نتیجه با توجه به راحت بودن پیشنهادات ارائه شده و احتمال رسیدن به یک موقعیت بسیار برجسته اعضای جامعه را به دام می‌اندازند.

تاس و احتمال وقوع پایین

۸. علمی و منطقی جلوه دادن

همواره خرافات و عقاید غیر منطقی در پوشش ارزشهای اجتماعی، علم و عقاید معنوی به مخاطبین عرضه می‌شود که با این اقدام، غیر منطقی بودن آنها پنهان می‌گردد. اشاره به قانون جذب و بقای انرژی نمونه خوبی برای این مسئله می‌باشد. از سویی دیگر، می‌توان سو استفاده از ارزشهای اجتماعی یا معنوی را در پیشنهاد فرستادن چهارده صلوات برای چهارده معصوم و ارسال پیام به چهارده نفر یا کمک کردن به یافتن کودک گم شده از طریق ارسال عکس او در پیام رسان های موجود، به عنوان نمونه‌های دیگر اشاره کرد.

اگر شما هم تا کنون با نمونه ای مواجه شده اید آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

۹. شخصی بودن در مقابل سیستماتیک بودن

اشخاص سودجو ای که به تولید و نشر خرافات و عقاید غیر منطقی در سطح جامعه می‌پردازند، همواره تلاش می‌کنند که به شیوه ای نشان دهند که این زنجیره اقدامات، خبر رسانی و پیشنهادات کاملا مردمی و خود جوشانه می‌باشد. چرا که با اعتقاد داشتن به شخصی بودن این اقدامات، زنجیره خبر رسانی و انتقال در بین اعضای جامعه شکل خواهد گرفت. این اشخاص سودجو، این باور غیر واقعی را با اقداماتی چون بهره گیری از زبان و لحن کوچه بازاری، بهره گیری از پوشش اعضای عمومی جامعه، فیلم برداری با گوشیهای همراه به جای دوربین های تخصصی برای ساخت کلیپ های سودجویانه و همچنین به کار گیری غلطهای دستوری یا نوشتاری رایج سطح جامعه (چون شانش به جای شانس در ابتدای بخش پیوستها) ایجاد می‌کنند.

10. استفاده از امور غیر قابل استناد و ارجاع

با بررسی نامه شانس، می‌توان بارها مشاهده کرد که به اموری استناد شده است که اصلا قابلیت پیگیری ندارند. برای مثال می‌توان به موضوعاتی چون اخبار رسمی مایکروسافت، ترجمه چند باره نامه، استفاده اسامی غیر قابل دسترس و… اشاره کرد. در راستای اسامی که به ادعای نویسندگان مطلب در دسترس هستند، همواره اطلاعات ناقص می‌باشد و نمی‌توان با هیچ کس مشخصی، مکاتبه کرد. چرا که گاهی اسم ها کامل نمی‌آید. با توجه به وجود تشابه اسمی فراوان در جهان، اطلاعات تکمیلی چون شغل یا محل زندگی مطرح نمی‌شود؛ در رابطه با اسامی خارجی حروف اصلی تشکیل دهنده اسامی به زبان محل سکونت افراد (هجی اسامی) معرفی نمی‌گردد و همچنین هیچ آدرس شخصی (چون شماره تلفن، آدرس ایمیل یا حساب واقعی در شبکه‌های اجتماعی) برای مکاتبه بیان نمی‌شود.

منابع اطلاعاتی غیرقابل اعتماد

۱۱. استفاده از موقعیت ها و اشخاص موفق

با توجه به اثر الگو برداری و تقلید، همواره اشخاص سودجو از موقعیتهای شغلی برجسته (چون هنرمندان، پزشکان، وکیلان و..) برای استناد کردن بهره می‌گیرند. حتی بدون هیچ هماهنگی با افراد، گاهی اوقات از اسامی اشخاص واقعی موفق (چون شیما حیدری پزشک) استفاده می‌کنند.

۱2. وجود نقاطی در مطالب برای تغییر و اصلاح

همواره تولید کنندگان خرافات و عقاید غیر منطقی، نقاطی را در مطالب خویش برای تغییر و اصلاح متناسب با مخاطب جدید در نظر می‌گیرند. خالی بودن دامین برای شخص موفق یا محل نسخه اصلی نامه مصداق های مناسبی برای این مسئله می‌باشد. چرا که باید مطالب منعطف باشند و متناسب با ویژگیهای بافتی، جغرافیایی، فرهنگی، اعتقادی و.. مخاطبین جدید مجدد بازسازی شوند.

۱۳. القای فکری و رفتاری

بارها اشخاص سودجو بعد از شناسایی مخاطب خود، پیشنهاد خویش را تکرار میکنند و به طور پنهانی آنها را با گفتن پیامدهای مثبت انجام دادن اقدامات یا پیامد منفی انجام ندادن، تحریک و ترقیب می‌نمایند. در نامه شانس می‌توان بارها و بارها این پیشنهاد مداوم پنهانی را مشاهده کرد.

بعد از مرور نکات انتقادی بالا چه احساسی دارید و چه فکری میکنید؟
توصیه می‌کنیم مجدد با توجه به نکات ذکر شده، اصل و پیوستهای نامه شانس را بخوانید.
لطفا نظرات خود را با سایر خوانندگان بعد از اتمام کامل متن پیشرو، در میان بگذارید.

مطالعه بیشتر: فرزندان نوجوان و سرکشی نوجوانی و برخورد والدین

نامه زنجیره‌ای

نامه زنجیره‌ای (به انگلیسی: Chain Letter)، نامه‌ای است که با روش‌های سنتی (روی کاغذ) یا الکترونیکی (با استفاده از ای میل یا از طریق نرم‌افزار‌های پیام‌رسان آنی‌ مثل تلگرام) ارسال می‌شود، با این هدف که دریافت‌کننده آن را پس از دریافت، به هر طریقی تکثیر کرده و برای چند نفر دیگر بفرستد. فرستنده، پیوسته و علناً از دریافت‌کننده نامه می‌خواهد که این نامه را تکثیر کند و برای تعداد زیادی از دوستان و آشنایان خود بفرستد (تکثیر هرمی). موضوع اینگونه نامه‌ها هدف‌های مختلف دارند، از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

• تبلیغ یا ترویج در امور بازرگانی، اجتماعی، دانایی

• کلاه برداری

• قرار گذاشتن با افراد

• لانسه (نشت عمدی خبر) کردن اخبار دروغین (اسپین دکترها)

• توزیع پیام یا اخبار شوخی وار

• انتشار حکایت‌های مذهبی‌ یا شبه‌مذهبی‌ برای تبلیغ یا ضد تبلیغ.

در سالهای اخیر ای میل‌ها و پیام‌های اینترنتی فراوانی راه اندازی می‌شوند که خبر از یک ویروس رایانه‌ای خطرناک می‌دهند. این در خیلی موارد شوخی یا مزاحمتی بیش نیست. این گونه پیام‌ها در اکثر زبان‌های دنیا Hoax نامیده می‌شوند.

درصد چشمگیری از اینگونه نامه‌های زنجیره‌ای (بخصوص در موارد خرافاتی یا ایجاد ترس یا مزاحمت) حاوی این تذکر هستند که اگر شمای دریافت‌کننده، نامه را تکثیر کنید خوشبخت خواهید شد. در غیر اینصورت فلاکت و بدبختی بزرگی در انتظار شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید کتاب روانشناسی خرافات اثر گوستاو جاهودا را مطالعه کنید.

دعا کردن برای پولدار شدن

تجربه ی من در مورد خرافات و نامه های زنجیره ای

من، نویسنده این متن انتقادی نیز وقتی اخیرا نامه شانس را از طریق یکی از دوستان قابل احترامم از روی خیر خواهی دریافت کردم، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. در نیم ساعت اول به طور نا هوشیار به دنبال افراد دوست داشتنی و نیازمندی بودم که برایشان این نامه تهییج برانگیز و تحریک کننده را ارسال کنم تا گره گشای مشکلاتشان باشد. این نامه با ویژگیهای پنهان تاثیر گذار خود، احساسات و عواطف من را در لحظات اول هدف قرار داد تا من نیز جزئی از زنجیره دست به دست کردن این نامه بشوم. ولی مرور خاطرات گذشته خود و دوستانم و همچنین تامل و صبوری بیشتر ، باعث شد که این متن انتقادی را برای روشنگری اعضای جامعه بنویسم.

مجدد باید متذکر شوم که همواره در هر زمان و مکان، با صورتهای مختلفی از خرافات و عقاید غیر منطقی به عنوان یک عضو از جامعه با هر جنسیت، سن، شغل و تحصیلات رو به رو خواهیم شد.
تنها باید در چنین مواقعی احساسات و عواطف را به طور موقتی کنترل کرد، به شناسایی امور تهییج برانگیز و تحریک کننده پرداخت، بیشتر صبر و تامل نمود، از سایرین مشورت گرفت؛ در اینترنت و کتابها تحقیق و جستجو کرد و همچنین اطرافیان خود را نیز به انجام این امور دعوت نمود.
در این صورت است که به عنوان نوجوان، جوان یا والد در دام افراد سودجو نخواهیم افتاد و زنجیره منفعت طلبی آنها را خواهیم شکست.

مطالعه بیشتر: دلزدگی تحصیلی نوجوان و دلایل آن

در پایان این مطلب، چه فکر و چه احساسی دارید؟ آیا تجربه شخصی ای در این زمینه دارید؟
لطفا نظرات و تجارب خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

نظرات