تفسیر نقاشی کودک

تفسیر نقاشی کودک

هر والدینی امیدوار است که در نقاشی های فرزند خود معانی خاصی پیدا کند. گاهی اوقات نقاشی ها فقط خطوطی ساده هستند، اما همین خطوط ساده خودش را چیزی بیشتر از یک سرگرم کننده بازی در دفتر نقاشی نشان می دهد و اینجاست که با استفاده از تفسیر نقاشی کودک از نظر رواشناسی شما می توانید به لایه های عمیق ذهن کودک خود نفوذ کنید و متوجه شوید که چه در ذهنش می گذرد.

با استفاده از تفسیر نقاشی کودک از نظر رواشناسی شما می توانید به لایه های عمیق ذهن کودک خود نفوذ کنید.

تفسیر نقاشی کودک

این روزها  تفسیر نقاشی کودکانه مهم ترین موضوعی است که توجه بسیاری از متخصصین را به خود جلب کرده و محققان، روانشناسان ، معلمان و والدین تحقیقات مختلفی را در این زمینه انجام داده اند تا معنای آن را روشن کنند. از طریق روند مشاهده و تجزیه و تحلیل نقاشی های کودکان خردسال، می توان دیدگاه های مختلفی در مورد رشد اجتماعی عاطفی، جسمی و فکری هر کودک به دست آورد. کودکان معمولاً دنیای اطراف خود را با روش های فکری، جسمی و عاطفی برای خود کشف می کنند.

شما می توانید با تفسیر نقاشی کودک خود در پیشرفت او در جهت تحصیل و زندگی کمک بسیاری کنید.

تفسیر نقاشی چه کاربردی دارد؟

شاید از نظر برخی از والدین، نقاشی کودکان تنها خطوطی بی معنی باشند که کودک صرفا برای سرگرمی می کشد اما باید بگوییم که شما می توانید با تفسیر نقاشی کودک خود در پیشرفت او در جهت تحصیل و زندگی کمک بسیاری کنید. از طریق تجزیه و تحلیل نقاشی می توان حتی به مهارت ها و استعداد های کودک تان پی ببرید. جالب است بدانید که کودکان همیشه در تلاش هستند تا به نوعی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند و یکی از این راه های ارتباطی، نقاشی و خلق تصاویر ذهنی است که ایجاد می کنند. ما قصد داریم تا در این مقاله به صورت کاملا تخصصی به تفسیر نقاشی کودک در زمینه های متفاوت بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 آیا نقاشی کودک نشانه ای از افکار درونی آنهاست؟ 

شاید سوالی که مطرح نمودیم، یکی از رایج ترین سوالاتی باشد که ذهن اکثر پدر و مادرها را به خود مشغول کرده است. در پاسخ به آن باید بگوییم که انسان ها در واقع همان حیواناتی هستند که می توانند از ابزارها استفاده کنند. همانطور که بنیامین فراکلین گفته است، بشر ابزارهایی را طبق هدف ساخته است و ابزارها برای استفاده آسانتر تصفیه می شوند و در نهایت منجر به این می شوند که نه تنها برای اهداف بقا مورد استفاده قرار گیرند بلکه به عمل “ترسیم تصاویر” نیز روی آورده شود.

بنابراین یکی از مهم ترین عوامل برای غنی سازی زندگی، تصاویر هستند که از اندیشه و نفس درونی حکایت دارند. کودکان همیشه از نقاشی لذت می برند زیرا نقاشی میل به بیان را تحریک می کند و از طریق نقاشی
می توانند قلب خود را رها کنند پس در پاسخ به سوال مطرح شده باید بگوییم که در تفسیر نقاشی کودکان این امر ممکن است زیرا نقاشی ها همیشه نشانه ای از افکار و ذهنیات دورنی کودک شما هستند.

افکار درونی کودک

انتخاب کاغذ و رنگ مهم ترین عامل ها در تفسیر نقاشی کودک

اکثر پدر و مادرها فکر می کنند که تفسیر نقاشی کودکان شان تنها به خطوط و اشکالی که می کشند محدود می شود، در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است. شما باید بدانید که ابزار نقاشی مانند آبرنگ و یا مداد رنگی و حتی رنگ هایی که استفاده می کنند در تفسیر نقاشی آن ها بسیار تاثیر گذار است. برای مثال وقتی که کودک شما به سمت نوع خاصی از کاغذ و یا مداد نقاشی می رود، می توان حالت شخصیت او را از روی همین عملش تشخیص داد.

برای مثال، کودکانی که با مداد های روغنی و چرب نقاشی می کشند، شخصیتی مصمم دارند و این در حالی است که کودکانی که در بیان احساسات خود دچار مشکل هستند همیشه دوست دارند با مدادهای کوچکی  نقاشی بکشند که نوک آن نیاز به تراشیدن دارد اما آن را نمی تراشند!

و یا سایز و جنس کاغذی که کودک برای نقاشی انتخاب می کند نشانگر مکانی است که کودک شما دوست دارد در زندگی خودش آن را به دست بیاورد. اگر کودک شما به سراغ بزرگترین سایز کاغذ برود نشان دهنده این است که همیشه به دنبال جلب توجه است و دلش می خواهد به هر نحوی خودش را نشان دهد، در صورتی که انتخاب یک کاغذ کوچکتر نشان می دهد که کودک تمرکز خوبی دارد.

تفسیر نقاشی کودک بر اساس اشکالی که می کشند.

ترسیم یک شخصیت بسیار بزرگ

معمولاً نقاشی عظیم نشان دهنده پرخاشگری و پرتحرکی است. کودکانی که به خوبی مهارت ندارند تمایل به ترسیم چهره های انسانی اغراق آمیز دارند.

ترسیم یک فرد بسیار ریز

معمولاً درباره نقاشی های کوچک چهره انسانی گفته می شود که احساس
بی کفایتی ، شرم ، ترس و افسردگی را نشان می دهد.

تفسیر نقاشی کودک بر اساس چیزهایی که می کشند

 ترسیم سر

تفسیر کشیدن سر در نقاشی کودکان این را نشان می دهد که کودک از اندام خود نا راضی است،  کودکان عادی سر را به طور مناسب برای بدن می کشند.

ترسیم دهان

کودکانی که بیشتر صحبت می کنند معمولا شخصیتی تهاجمی دارند به همین دلیل دهان بسیار بزرگی با دندان های سایز بزرگ را در نقاشی های خود ترسیم می کنند و نقاشی های شان به گونه ای است که انگار همیشه تمایل دعوا و حرف زدن دارند. اما کودکان نرمال همیشه یک دهان مناسب برای آدمک نقاشی خود می کشند.

 ترسیم چشم ها

کودکان آشفته، که احساس می کنند توسط دیگران تحت نظر یا کنترل می شوند، غالباً چشم های بزرگی برای صورتک داخل نقاشی شان می کشند و اما کودکانی که تمایل دارند چشم را کوچک تر بکشند، این نشانگر وابستگی و کم عمق بودن احساسات شان است و اگر کودکی برای صورتک نقاشی اش چشم نکشد نشانگر این است که هیچ تمایلی به ارتباط با دیگران ندارد و تا حدی منزوی و گوشه گیر است.

 ترسیم بینی

کودکانی که طرفدار خودشان هستند و به نوعی اعتماد به نفس بالایی دارند، بینی را متناسب با بدن می کشند، اما تأکید بر سوراخ های بینی و بزرگ کردن آنها نشان دهنده این است که کودک در محیطی نا آرام قرار دارد و باعث پرخاشگری او شده است.

 ترسیم گردن

کودکی که گردن خیلی بلندی را نقاشی می کند، بدین معنی است که در رسیدن به خواسته های خود مشکل دارد.

 ترسم دستها

کشش دستها نشانگر تمایل به برقراری ارتباط با محیط یا افراد دیگر یا تمایل به کمک و تعامل است.

اگر کودک دستان بزرگی را نقاشی کند، نشان دهنده این است که احساسات مرتبط با ناامنی و درماندگی در او موج می زند. همچنین کودکی که دارای معلولیت  از ناحیه دست باشد، همیشه کشیدن دستان را فراموش می کند.

سایه زنی در تفسیر نقاشی کودک

اگر در نقاشی کودک تمام بدن سایه خورده باشد، این نشان دهنده اضطراب است، اما اگر قسمت خاصی از نقاشی سایه دار است و یا به طور کلی کودک تمایل به ایجاد سایه در نقاشی دارد، بیشتر در کودکانی که اضطراب دارند و از سازگاری با محیط خود برخوردار نیستند، پیدا می شود.

نکته: اگر کودک در هنگام نقاشی مداد و یا وسیله نقاشی را با شدت زیادی بر روی کاغذ فشار دهد نشان دهنده این است که از انرژی زیادی برخوردار می باشد.

برای تفسیر نقاشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خواندن تصاویر ابتدا، مهم است که به اولین برداشت یک نقاشی توجه شود.

گاهی اوقات، این احتمال وجود دارد که اولین تصور که تفسیر شد، به معنای ارتباط نزدیک با جهان ناخودآگاه کودک باشد. همچنین به جای قرار دادن تمرکز بر یافتن نمادها، نیاز به نگاه به تصویر به صورت کلی است به این امر “برتری کل” گفته می شود.

در سنین پایین مضامین نقاشی ها ثانویه است و فعالیت های نقاشی در ابعادی انجام می شود که کلیه فعالیت های روانی و جسمی در آن متحد هستند. با این حال، وقتی کودکان کمی بزرگتر می شوند، موضوع اهمیت بیشتری می یابد.

وقتی یک نماد یا مضمون واحد به طور مکرر در یک نقاشی واحد ظاهر می شود ، و توجه شما را جلب می کند به معنی این است که در پشت آنها معانی پنهان وجود دارد. این امر به این دلیل است که افکار، احساسات و اعمال ناخودآگاه منبع اصلی نمادها و مضامینی هستند که درون محتوای نقاشی وجود دارد.

کودکی در حال نقاشی کشیدن و تفسیر نقاشی

مثالی در مورد سن

با توجه به ترسیم نقاشی توسط کودکان در سنین مختلف می توان علاقه و نیازها را در اعماق قلب آن ها با چگونگی انتخاب مضامین درک کرد. در یک مطالعه در فلورانس، نقاشی های کودکان از کلاس 1 تا کلاس 5 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جالبی هم داشت که بر این اساس ، “خانه ها” در 60٪ از نقاشی ها توسط کودکان 6 و 7 ساله به تصویر کشیده شده است و در این تصاویر، اشیاء بسیار کمی به جز “خانه” (مانند درختان و گلها) به تصویر کشیده شده اند. و تفسیر نقاشی کودکان از نظر روان شناسی در این نقاشی ها به معنی “احساسات و ثبات است که با زندگی در خانه حاصل می شود، به طور کلی مکانی که نیازهای اساسی در آن دنبال می شود” است.

همچنین کودکان 10 و 11 سال ای که “خانه” را در کنار ترکیبات گسترده تری مانند خورشید، کوه، گل و درختان کشیده اند به مراتب نیازهایی دارند که به دور از محیط خانه است.می توان فهمید که این نوع انتقال احساسات از طریق نقاشی بسیار صادقانه است، زیرا هرچه دامنه علاقه ها گسترده تر شود، نیازهایی که فراتر از خانه است گسترش می یابد.

خواننده محترم: چنانچه دوست دارید نقاشی فرزند شما را تفسیر کنیم، عکسی از نقاشی را به مشورک ایمیل کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

خدیجه سادات مومنی
۲۹ بهمن ۱۳۹۸

واااای خیلیم عالی ممنونم حتما اگر نقاشی کشید واستون ایمیل میکنم تا محبت کنین و روانشناسانه بررسیش کنین⚘⚘😘🤩

خدیجه سادات مومنی
۲۹ بهمن ۱۳۹۸

خیلی جالب بود مطالب این موضوع واقعا ممنونم امیرعلی متاسفانه اهل نقاشی نیست خیلی و علاقه ای نداره بیشتر خط خطی میکنه با وجود اینکه ۴ سال و ۴ ماهشه جدیدا فقط یاد گرفته یه سر میکشه یا خورشید و سنگ

الهه
۲۲ دی ۱۳۹۸

این که همش منفی بود! یعنی بچه هر چیزی بکشه تفسیرش منفیه؟

  • مهاجرانی
    ۲۲ دی ۱۳۹۸

    با سلام و احترام ممنون از نظرتون اگر یک بار دیگر با دقت مطالعه کنید موارد ذکر شده (و البته در مقاله کامل) تماما منفی نیست. ضمن اینکه اگر کودک در نقاشی این نشانگان منفی را نداشته باشد نشان از سلامت روان اوست. مثلا کودکی که برای پدر خود دست نمی کشد به نوعی در نقاشی اش ناارزنده سازی پدر را دارد (یعنی پدر با دست های خود فرزند را تنبیه می کند یا به او پول توچیبی نمی دهد یا ...) بنابراین کشیدن دست برای پدر در نقاشی یعنی از نظر کودک پدر مشکلات فوق را ندارد

اضافه کردن نظر جدید