رفتار کودک در میهمانی ها

رفتار کودک در میهمانی ها

یکی از مهم ترین آداب تربیتی کودکان، فراگرفتن مهارت های نوع رفتار مناسب در میهمانی ها می باشد. این مقاله به شیطنت و لجبازی و رفتار کودک در میهمانی ها می پردازد.

دلیل شیطنت کودک در مهمانی

کودکی دوره ی توجه است! در این دوره، کودک تمایل زیادی به مورد توجه قرار گرفتن دارد.

اگر می خواهید از بروز این پدیده جلوگیری کنید، به کودک خود بیشتر محبت کنید. اما توجه نمایید که در محبت کردن به کودک، تعادل را نگه دارید چرا که ممکن است توجه بیش از اندازه به کودک، او را لوس بار بیاورد و باعث شود حتی در میهمانی ها نیز به دنبال دریافت توجه های بی اندازه باشد.

رفتار کودک در میهمانی ها

یکدندگی و سماجت کودک در میهمانی ها

یکی از موارد نوع رفتار کودک در میهمانی ها ، یکدندگی و لجاجت کودک می باشد.

دلیل سماجت کودک در میهمانی ها را باید در خانه و نوع برخورد او جست و جو کرد . اگر کودک در خانه نیز اصرار زیادی به لجبازی دارد می بایست به کودک خود محبت بیشتری بورزید. طبیعی است که در اکثر موارد، زمانی که او با نوعی کمبود عاطفی مواجه می شود، بهانه گیر تر و سمج تر شود. این امر ممکن است در میهمانی ها در برخورد او با کودکان دیگر تکرار شود.

در صورت تکرار این امر، شما باید به کودکتان توجه بیشتری نشان دهید. برای مثال : به حرف هایش گوش بسپارید، او را در آغوش بکشید، او را ببوسید، در برخورد با او از خود اشتیاق نشان دهید تا یاد بگیرد در برخورد با همسالانش، سماجت و حسد نداشته باشد و محبت و همکاری و تعامل با همسالان را جایگزین لجاجت و حسادت نماید.

چگونگی برخورد صحیح با لجاجت کودک در مهمانی

در ابتدا والدین باید در برابر سماجت کودک در میهمانی ها، آرامش و تعادل رفتاری از خود نشان دهند و بدین وسیله بکوشند این پیام مهم را به کودک خود دهند که رفتار تو باعث عصبانیت من نمی شود. خوب است این عکس العمل ها در برخورد با کودک مونث، از جانب پدرش انجام شود و در خصوص برخورد با کودک مذکر، از سوی مادرش اعمال شود. این تفکر درست است که نباید در مقابل شیطنت کودک در میهمانی ها هیچ واکنشی نشان نداد، اما مسئله مهم این است که هر واکنشی با حفظ تعادل رفتاری و مهربانی و نهادینه کردن آموزش های قبلی صورت پذیرد. در واقع هم باید جدیت داشته باشید و هم مهربان باشید. در این مواقع با کودک خود جدی اما با مهربانی و ملایمت سخن بگویید.

چگونگی برخورد صحیح با لجاجت کودک در مهمانی

از طرفی باید به این نکته دقت نمایید که کودکان در برخورد با همسالان دوست دارند با زبان کودکی که همان بازی کردن است با یکدیگر برخورد نمایند.

اگر تمایل دارید کودکتان به هنگام رفتن به میهمانی کمتر شلوغ کاری و لجاجت نماید، با او ارتباطی صمیمی و دوستانه برخورد نمایید . همواره کودک خود را به تفریح برده و هیجان او را سرکوب ننمایید، به میزانی که کودک را از تفریح های صحیح دور نمایید ممکن است به همان نسبت نیز علاقه به شلوغ کاری در یک جمع را از خود نشان دهد.

درعین حال زمانی که خودتان قصد دعوت میهمان ها را دارید، به کودک خود هشدار قبلی ندهید و او را نترسانید.

رفتار کودک در مهمانی

مناسب ترین راهکار بهبود سماجت کودک

  1. همواره با کودک خود با مهربانی و ملایمت سخن بگویید.
  2. به کودک خود بیشتر توجه نمایید.
  3. از تنبیه بدنی و فیزیکی او دست بردارید.
  4. هیچ گاه او را با الفاظ زننده خطاب نکنید. مثلا ” هرگز به کودک خود نگویید تو نمی توانی، تو نادان هستی و…
  5. از تحقیر کردن و یا تمسخر کودک دست بردارید.
  6. کودک نیز یک انسان است و برخورد صحیح با او سن و سال نمی شناسد!
  7. همواره او را محترم بشمارید و شخصیت دهی را به کودک از همان روزهای نخست کودکی بیاموزید.

 برخی باید ها و نباید های رفتار با کودک در میهمانی ها

 برخی باید ها و نباید های رفتار با کودک در میهمانی ها

  1. در جمع میهمانان هرگز رفتار کودک خود را با سایر بچه ها ارزیابی و قیاس نکنید.
  2. در حضور میهمان ها و در جمع با کودک به تندی رفتار نکنید، بلکه با او به آرامی سخن بگویید.
  3. برای سرگرم کردن کودک در میهمانی ها و عدم شیطنت او، از کودک بخواهید بعضی کارهای آسان را انجام دهد. مثلا در چیدن وسایل سفره به شما کمک کند.
  4. هر وقت متوجه شیطنت زیادی کودک خود شدید، صحیح ترین برخورد با کودک این است که با نوع نگاه به او بفهمانید که از رفتارش ناراضی هستید. البته معنای این تکنیک تربیتی را باید از قبل به او آموخته باشید. و یا با ملایمت او را به محلی دیگر و به دور از جمع برده و به او بگویید: درحضور میهمان ها نباید شلوغ کاری کرد ، اینکار باعث دلخوری آنها از ما می شود.
  5. از بروز شیطنت های کودک در میهمانی ها پیشگیری کنید. برای این منظور، برای شادمانی و هیجان کودک خود برنامه ریزی صحیح داشته باشید. کودک خود را در طول هفته به تفریح ببرید و همواره با او به درستی برخورد نمایید.
  6. اگر میزبان میهمانی هستید ، پیش از حضور آنها محلی را جهت بازی کردن کودکان با یکدیگر فراهم کنید، این گونه کودکان در محیطی خارج از محل گفتمان شما و میهمان ها حضور می یابند و سرگرم میشوند. از طرفی برای بزرگترها و سایرین مزاحمت ایجاد نمی کنند.
    رفتار شیطنت آمیز کودک در میهمانی ها
  7. هرگاه با تکرار شیطنت های بی اندازه کودک مواجه شدید و نتوانستید آن را برطرف نمایید، می توانید به یک متخصص و روانشناس خبره کودک جهت ارائه راهکارهای عملی و مناسب مراجعه نمایید.
  8. هرگز نباید از همان روزهای آغازین کودکی از کودتان انتظار داشته باشید همانند آدم بزرگ ها همه چیز را بداند و تمامی اصول را رعایت کند. باید بپذیرید مواردی مثل بازی کردن و… . این ها از ویژگی های رفتاری دنیای کودکان است. او باید کودکانه رفتار کند و بازی کند، اگر در خصوص این مقوله خیلی حساس هستید پیشنهاد می کنیم در کنار صرف زمان و برنامه ریزی برای آموزش و تقویت مهارت آموزی های کودک، قدرت تحمل و انعطاف خود را در این دوره افزایش دهید.
  9. در برخورد با کودک خود، همواره میان نوع رفتار داخل خانه و بیرون از منزل، یک توازن ایجاد کنید درواقع به یک نحو رفتار کنید تا کودک بداند دقیقا از او چه انتظاری دارید و بتواند به درستی رفتار خوب و بد خود را تشخیص دهد.
  10. هیچ گاه در جمع به کودک خود تذکر ندهید، به جای این کار از قبل به او یاد دهید که رفتار صحیح چیست و همواره تنها به کودکتان به دور از چشم دیگران بگویید چه چیزهایی صحیح است و چه رفتارهایی غلط.
  11. به کودک کمک کنید که درگیر روزمرگی و کارهای تکراری نشود! هیچ گاه دنیای سایبری، استفاده از تبلت و بازی های مجازی جای خالی بازی های عملی را برای کودک پر نمی کند. حتما برای بازی و بیرون بردن و گشت و گذار کودک خود برنامه ای صحیح در نظر داشته باشید.

آموزش آداب معاشرت به کودک در میهمانی ها

آموختن آداب معاشرت به کودک نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و زمان بندی طولانی مدت است. باید به کودک خود برخی رفتارهای خوب و عدم شیطنت در مهمانی را فرا دهید و پس از آن بکوشید با تکرار آن رفتار از کودک او را تشویق نمایید و به او پاداش دهید. این گونه رفتار او را شرطی نموده و کم کم رفتارهای خوب برای کودک به عادت های خوب تبدیل می شوند.

همواره درمقابل کودک به یکدیگر احترام بگذارید و آرامش خود را حفظ نمایید. مثلا به هنگام یک درخواست از عباراتی مانند:

لطفا، ممنون میشم و … استفاده کنید. در برخورد با کودک هیچ گاه از خشونت و کلمات تحقیرآمیز استفاده نکنید چرا که همین رفتارها سبب تلافی و یا کمبود محبت در کودک می شود و در عوض او به هنگام قرار گرفتن در یک جمع و مهمانی ها، بیش فعال تر شده و حتی لجوج هم می شود و بر رفتار نامناسب خود اصرار بیشتری می ورزد.

آموزش آداب معاشرت به کودک در میهمانی ها

اگر به کودکتان بیاموزید که محیط بیرون از خانه با محیط درون خانه متفاوت است، او می آموزد که باید در میهمانی ها و خارج از خانه هنجارهایی را رعایت نماید. برای نهادینه کردن ای نگرش در کودک که محیط بیرون از خانه با محیط خانه متفاوت است باید برنامه ای منظم را تدارک ببینید و الگوهای رفتاری مناسب را در بیرون از خانه به صورت عملی به او آموزش دهید، به این طریق کودک می آموزد که رعایت این مورد امری جدی و مهم است و باید آن را رعایت کند. مثلا به کودک بگویید: وسایل خانه دیگران مال خودشان است و ما نمی توانیم به آن ها دست بزنیم، اگر به آن ها دست بزنیم ما را از خانه شان بیرون می کنند و می گویند چه آدم های بی ادبی هستند! و عبارات از این قبیل و حتی آموزش های عملی در این زمینه به مرور می تواند کودک شما را به فردی مودب در میهمانی ها تبدیل کند.

هرگز در مقابل کودک از همدیگر انتقاد نکنید و در نوع رفتارهای نامناسب کودک دنبال مقصر نگردید. این طبیعت یک کودک است که باید با تدوین یک برنامه ریزی و مشورت خوب میان والدین کنترل و اجرا شود.

و در نهایت به این نکته مهم توجه نمایید که گاه در میهمانی ها، افراد از رفتار کودکتان دلخور می شوند. در این گونه مواقع حق را به افراد بدهید! بنابراین اگر در میهمانی ها، میزبان از شیطنت های زیاد کودک شما به ستوه آمد و انتقاد کرد با خونسردی با او برخورد نمایید، خود را جای او بگذارید و حق را به او بدهید.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

فاطمه
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

کودکان را اذیت نکنیم

فاطمه
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

حس میکنم کودکیم به بهترین شکل ممکن گذشته

حسین یوسفی
۲۴ بهمن ۱۳۹۸

سلام اینقد شلوغ میکنه که اصلا پشیمون میشم بردمش مهمونی

Behshid
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

چه خوبه هر مادر پدری یبار این مطالب رو بخونن

خدیجه سادات مومنی
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

چقدر مطالبتون جالبه واقعا ممنون ازتون بله منم ازش کمک میگیرم واسه سفره و .. حتی توی مهمانی ها با بچه ها بازی میکنم و سرگرمشون میکنم که خیلی دعوا نکنن باهم اما متاسفانه جاریم تبلت میده دست دخترش و مدام بچه هارو با اون سرگرم میکنه نمیذاره خیلی بازی کنن

خدیجه سادات مومنی
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

من شخصا توی خونه با پسرم زیاد بازی میکنم کاردستی درست میکنیم و براش وقت میگذارم و توی مهمانی هم سعی میکنم تذکرم محترمانه باشه نه اینکه بهش بی حرمتی کنم مگر خیلی عصبی بشم مثلا سرش داد بزنم بگم برو از جلو چشام دور شو و... یا کار بد میکنه میگم برو تو اتاق تا عصبانیتم بخوابه بعد بیا اونم گریه میکنه میگه نمیرم منم میگم نری کتک میزنم پس برو تا اروم بشم بعد میره ایا کار بدی میکنم؟؟

خدیجه سادات مومنی
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

توی جمع های خانوادگی بچه های فامیل مثلا پسرمو میزنن بعد جالبه پسر منررو هم مقصر خطاب میکنن منم خیلی ناراحت میشم ولی طرفداری پسرم رو نمیکنم چون میدونم طرفداری کنم دعوا راه میافته و من حوصله شونو ندارم و مجبور میشم پسر خودمو دعوا کنم😭😭😭

خدیجه سادات مومنی
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

من اصولا بیرون میبرمش و توی جمع هم اگر دعوا کنه با بچه های فامیل من همیشه بهش تذکر میدم چون اگر من تذکر ندهم بقیه سرزنشش میکنن واسه همین میگم قبل اینکه کسی سرش داد بزنه که چرا فلان کارو کردی و من ناراحت بشم خودم بهش میگم اون کار بدیه که کردی نباید میکردی و ...

خدیجه سادات مومنی
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

متاسفانه پسر ۴ شاله ی من توی خونه شیطنت داره اما خیلی بی ادبانه رفتار نمیکنه خیلی دستمو میبوسه و احترام میگذاره اما مهمانی که میریم خیلی عوض میشه بی ادب میشه پرخاشگر میشه منو میزنه بارها گفتم اینکارو نکن جلو دیگران زشته من ناراحت میشم اما عادتش شده انگار باید چیکار کرد

اضافه کردن نظر جدید